Mitt träningsupplägg

Eftersom jag är väldigt lång så har jag försökt ”utnyttja” det på olika sätt genom åren. Som tonåring spelade jag basket och var relativt framgångsrik. Dock är spelet och klimatet för en basketspelare i Sverige inte så bra. Så jag kände att det inte var min grej och slutade.

Gym och cardio

Sedan 2 år har jag gått regelbundet till gymmet. Mitt mål är att se fit och hälsosam ut. Jag vill bygga muskler men även få en bra kondition. Ett problem för långa killar (eller tjejer) är att man behöver lägga på sig en större muskelmassa för att se stor ut jämfört med en kortare person. Till exempel är medellängden för en bodybuilder endast cirka 1,70 m. Så det kan vara lite tråkigt att höra, men samtidigt är det inte mitt högsta mål att bli ”biffig”. Jag vill som sagt även ha bra kondis och det är en ganska hög prioritet för mig. Så jag kör lite blandad träning helt enkelt. Några mål med min cardioträning är att kunna springa milen på under 40 min samt att ställa upp och cykla Tour de France nån gång i livet.

Mitt mål är att cykla tour de france

För att hålla kolla på mina resultat skriver jag blogg på jogg.se och den motsvarande sidan för cyklister. Löpning kan man göra gratis utomhus, även på vintern. Dock är det svårt att cykla på vintern och jag orkar inte gå till gymmet varje dag så därför köpte jag faktiskt en motionscykel som jag har i vardagsrummet. Brukar titta på film eller serier och cykla cirka en timme per dag. Har du också tänkt köpa en motionscykel kan jag tipsa om denna sidan som har test, recensioner och bästa modellerna listade. Jag köpte budgetmodellen Christopeit Sport AL2 som jag dock är mycket nöjd med.

Så, det var lite om mitt träningsupplägg i dagsläget. Kan även nämna att jag spelade fotboll i några år som yngling också. Jag har funderat på att börja med skidor och satsa på Vasaloppet också, men det får nog vänta några år.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *